lördag 1 september 2012

Slutspurt

I tredje kastet suger det till ordentligt. En öring har lockats av min streamer och snart ligger den i håvnätet. Nytt kast lite längre nedströms och en öring är på flugan igen. Fler kast, men inget händer. Tar en kort paus med kaffe och en chokladbit. Vadar ut igen och prövar. Nu är öringen med i matchen, hugger stenhårt. Två fina öringar på en kort stunds fiske, härligt.

Annat var det igår kväll. På tre timmars fiske så blev det bara två dragningar i flugan. Då var jag i ett lugnflytande parti av Älven, nu är jag i en mer strömsatt del.

Många pratar om att idag, den sista augusti, så tar öringsäsongen slut. Icke för mig. Det blir en liten paus bara fram till den första oktober då den kör igång igen. Då med fleecelångkalsonger, kalla fingrar och en värmande eld som attribut. Inget mer "match the hatch", utan hardcore streamerfiske. Tråkigt? Nej då, I love it. Förra året tog jag de sista fiskarna den första advent. Se här. Kan man inte hålla sig så länge så kan man fiska strömmande vatten inom Liten Västras område hela hösten. Så säsongen är inte slut, utan första september är bara början på nått nytt.

Inga kommentarer: