lördag 10 mars 2012

En föraning

6 plusgrader och solsken i morse avgjorde saken. När jag utrotat den sista dammråttan fylldes kaffetermosen och öringracern styrdes västerut. Målet var en strömsträcka jag skidat förbi förra helgen. Om jibbergrabbarna kan skotta ihop en snösträng vid ishallen i september, så varför skulle inte jag kunna göra några flugkast i mars ? Och på så sätt stilla det värsta fiskesuget.

first aid kit
Samtidigt fick jag ju chansen att testa några nya flugkreationer. Undrar vad eventuella åskådare skulle tro om de fick sen en flugfiskare utvadad vid denna årstid ? Ingen från psykakuten dök upp i varje fall.
Det var skönt att få svinga spöet och lyssna på stömmens brus igen. Var ett tag sen sist. Ringrostigheten försvann snabbt. Nu blev det inga perfekta kast, då jag använde heavy metalflugor och det blåste en del. Men en liten föraning om vad som komma skall blev det....

Nu väntar jag på att de första bäcksländorna visar sig. Då tar jag ner flugspöet från hyllan igen. Fjällvädret är ju känt för att slå om snabbt. När jag packade ihop såg jag att molnen tätnade borta i väster och snart snöade det horisontellt, och vårkänslorna var som bortblåsta. Fast det betyder ju bara att det blir kanon i backen imorgon. Kontrasternas årstid.

Inga kommentarer: